BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 13 Januari 2010

HUKUM FACEBOOK @ MUKABUKU???

Hai! sekarang ni pelbagai pertanyaan timbul disebabkan perkara yang remeh, tetapi kalau perkara yang berkaitan dengan soal agama, tidak dapat tidak atau mesti kita fikiran secara mendalam dengan berasaskan landasan yang betul.


Menurut suatu kabar angin, bukumuka atau mukabuku dan lebih dikenali sebagai Facebook telah menyebabkan saya tertarik kepada satu perkara iaitu "Hukuman menyertai Facebook". Hah!! Jika didengari sekali, sudah pasti kita akan terfikir atau berkata "Huh?? Hukuman Facebook?? nape lak?? nak jain pon kene ade hukum ke??", tetapi begitulah, kerana jika kita melihat si pencipta laman Facebook ini, dia merupakaan seorang yang berketuruna Yahudi, keturunan yang dilaknat Allah, adakah wajar kita menyokongnya?? Jawapan yang tepat sudah pastilah tidak wajar, kerana dia berbangsa Yahudi, tetapi......


Menurut kefahaman yang diperolehi, "hukuman membuka akaun dan menggunakan Facebook " adalah "HARUS" selagi tiada bukti yang kukuh mengenai si pencipta laman ini, sebagai contoh ; "Dia(si pencipta laman) menggunakan pengaruh dan keuntungan yang diperoleh daripada laman Facebook untuk "menyerang Islam" dari segi menyumbang dana kepada syarikat Yahudi, Amerika dan lain2.


Bagi mereka yang masih terasa kurang enak, tidak puas hati dan sebagainya(mempunyai pendapat yang bercanggah dengan pandangan saya), saya tidak mengatakan anda salah apatah lagi saya nak mengatakan anda betul, kerana perkara ini masih berada didalam fasa kajian. Kepada semua yang tidak selesa dengan latar belakan pencipta facebook ini, anda dinasihatkan agar TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna Facebook supaya sentiasa berhati-hati namun tidak boleh sewenagnya melontarkan tuduhan keatas pengguna Facebook diatas melakukan perkara haram.


Bagi mereka yang ingin mengambl sikat berhati-hati, anda disarankan agar:
     > Menggunakan akaun Facebook tersebut demi manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mengankat nama Islam melalui bahan-bahan atau cara-cara yang anda mampu lakukan, sebagai contoh "mempromosikan kefahaman Islam melalui penulisan,vedio,audio dan sebagainya" selagi anda mampu lakukannya.
     > Menghadkan dan mengurangkan perbincangan soalan yang remeh temeh dan membuang masa anda dan orang lain.
     > Berhati-hati ketika ingin berkongsi gambar peribadi (khususnya bagi kaum hawa) tampa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Selain itu, ia uga kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi (kerana kita tidak bole memadamnya atau men'delete'nya dari akaun orang lain) dan syarikat yang bekerjasama dengan pencipta laman ini.
     > Tidak memasukkan maklumat peribadi yang sensatif dan cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan taraf pendidikan.
     > Tidak terbabit dalam aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar "main-main" ataupun sebagainya.
     > Tidak mempercayai tilikan meden seperti rahsia tarikh kelahiran dan seumpamanya, seperti yang terkandung didalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada dasar "main-main" ataupun sebagainya.


Sehubungan dengan itu, kita haruslah menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi pangkalan data pihak asing untuk memantau kehidupan dan maklumat peribadi kita jika tidak dikawal.


Pangkalan data ini amat bernilai dan sukar untuk suatu organisasi di dunia ini mampu menyimpan maklumat maknusia sebagaimana Facebook.


Malah, parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat peribadi ahlinya yang begitu terkini sebagaimana Facebook. Justeru itu, maklumat seperti ini amat berguna untuk tujuan kejahatan dan ketamakan.


Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya akan mengikut haluan yang saya setuju iaitu penggunaan Facebook adalah "HARUS" atau "DIBENARKAN", malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia adalah lebih baik. jika terdapat unsur syubahah sekalipun, ia diatasi oleh mannfaat yang disebarkan melalui Facebook itu.

Isnin, 4 Januari 2010

SOMETHING THAT I WANT TO SHARE

                  TOMORROW

If losing things is for picking them back up
            Then parting is for meeting
After “Goodbye” certainly
            We’ll meet with a “Hello”
I want to lie down on the green grass
            I want to tumble together with animals
If many good things  happen today
            Then, I wish that many goods things will happen tomorrow ,too
The sun come out the setting sun is beautiful
            I wish upon the stars, and tomorrow comes
Why are you leaving?
            Let’s go home together
Getting into a fight, that child cries
Unable to say “I’m sorry”
Even if you scream and cry inside of you heart
            It’s useless if you don’t turn them into words
Thank you, thank you, my friends
            I want to see all of my new friends
I hold hands with you
            It turns wings
I hold hands with everyone
            We can fly through the great sky
I laugh, I laugh with a loud voice
            Calling, calling for my favorite
Crossing the rainbow – colored bridge, I say “Welcome back”
            Even if you have money, you can’t buy friends
Even if I don’t have anything, everyone with me
            Everyone, listen to our dream
Everyone knows of us
            How are you?
I’m fine

-Kewujudan Blog Ini-

-4 Januari 10-

Kajang : blog ini secara rasminya dihidupkan atas tujuan keterbukaan tanpa mengandungi unsur-unsur yang membabitkan kerajaan dan unsur-unsur negatif kecuali ketidakpuasan hati(menghina pihak-pihak tertentu).